בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית: טיפול והתמודדות

בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית

בתקופה הראשונית לאחר כריתת הערמונית של סרטן הערמונית, גברים חווים בדרך כלל בריחת שתן , שבה דליפת שתן מתרחשת ברגעים של מאמץ גופני כמו בזמן עיטוש, שיעול או הרמת חפצים כבדים.

בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית: טיפול והתמודדות
בריחת שתן לאחר ניתוח ערמונית: טיפול והתמודדות 2

חומרת בריחת שתן וזמן ההתאוששות של תפקוד השתן היא מורכבת ותלויה בגורמים כמו גיל, תפקוד לפני הניתוח, גודל הערמונית או דלקת. לא משנה מה תהיה הגורם לבריחת שתן, אין ספק שדליפת שתן היא הנושא המטריד ביותר לגברים לאחר הניתוח. התאוששות עשויה לארוך שבועות עד חודשים ו עבור גברים רבים זה עשוי לקחת 6-18 חודשים.בריחת שתן קבועה לאחר כריתת ערמונית רובוטית, לעומת זאת, נדירה כאשר היא מבוצעת על ידי מנתח מנוסה.

ניתוחים או טיפול בהקרנות לסרטן הערמונית עלולים לגרות את השופכה או שלפוחית ​​השתן או לפגוע בסוגר השתן (שרירים המתכווצים למניעת זרימת שתן מהשלפוחית). כתוצאה מכך, יש מידה מסוימת של בריחת שתן שבא לידי ביטוי בחוסר יכולת לשלוט בתפקוד שלפוחית ​​השתן שיכולה להתרחש לאחר הטיפול.

בתקופה הראשונית לאחר כריתת הערמונית של סרטן הערמונית, גברים חווים בדרך כלל בריחת שתן, שבה דליפת שתן מתרחשת ברגעים של מאמץ גופני כמו בזמן עיטוש, שיעול או הרמת חפצים כבדים.התאוששות שליטה בשלפוחית ​​השתן עשויה לארוך עד כשישה עד תשעה חודשים אך למרבה המזל, בריחת שתן חמורה מתרחשת אצל פחות מחמישה אחוז מהגברים בעקבות כריתת ערמונית רדיקלית או טיפול בהקרנות לסרטן הערמונית.

סוגי דליפת השתן לאחר ניתוח ערמונית

לאחר ניתוח יש מצבים רבים בהם מתמודדים עם דליפת שתן בסוגים שונים וזאת בהתאם למבנה האנטומי שנפגע במהלך הניתוח כמו כן, עלולים להופיע סוגי דליפת השתן הבאים:

  • דליפות שתן בזמן מאמץ – מופיעה לאחר עליה בלחץ הבטני, כמו לאחר כיווץ שרירי הבטן או שיעול אשר לוחץ על שלפוחית השתן ודוחף מעט שתן החוצה. במקרה זה, השוער ושרירי השופכה החלשים לא מצליחים להתגבר על הלחץ של השתן ומופיעה דליפת שתן.
  • דליפות שתן בדחיפות – מופיעה על רקע התכווצות מוגברת של שרירי שלפוחית השתן על רקע הניתוח, אשר גורמת לדחיפות גדולה מאוד לתת שתן אשר עלולה להסתיים בדליפה.
  • דליפת שתן מהפרעה במהלך ריקון – לאחר הניתוח הערמונית עלולה להופיע גם חוסר התרוקנות מלאה של השלפוחית השתן וכתוצאה מכך היא תגרום לדליפת שתן.

מספר שיטות שיעזרו לכם בזמן בריחת שתן לאחר ניתוח הערמונית:

השתמשו במוצרי ספיגה וחיתולים למבוגרים

מומלץ להיעזר במוצרי ספיגה קיימים מגוון רחב של מוצרים ברשתות השונות כמו חיתולים למבוגרים בזול, לבישת רפידות סופגות או תחתונים סופגים למבוגרים היא הדרך הנפוצה ביותר להתמודד עם תופעת בריחת שתן.  מוצרי ספיגה כמו תחתוני ספיגה לגברים או תחתוני ספיגה לנשים עוזרים מאד ומשמשים לעתים קרובות מיד לאחר הניתוח ויעילים להתמודדות עם בריחת שתן קלה עד קשה.  המוצרים הסופגים כמו תחתונים לבריחת שתן אידיאליים גם לגברים שיש להם דליפה מינימלית מדי פעם.

שינוי באורח החיים לאחר ניתוח ערמונית

שינויים פשוטים בתזונה, בהרגלים ובאורח חיים יכולים להועיל מאד לאחר הניתוח. ידוע כי משקל עודף מגביר את הלחץ על שלפוחית ​​השתן ומחמיר את בריחת השתן.

ירידה במשקל באמצעות הגבלת קלוריות ופעילות גופנית מוגברת יעזרו מאד וזאת מכיוון שעצירות יכולה להחמיר את הסימפטומים, חשוב לאכול מזונות עתירי סיבים, כמו ירקות עלים ירוקים, פירות, דגנים מלאים וקטניות.

אלכוהול מגביר את תדירות השתן ויש להגביל אותו. יש גברים שמדווחים שהם מפריעים לקפאין. אם שתן בלילה הינה בעיה, הימנעו מצריכת נוזלים בשעות האחרונות לפני השינה.

תרגול תרגילי קיגל לאחר ניתוח

תרגילים אלה מבוצעים על ידי לחיצה והרפיית שרירי רצפת האגן המקיפים את השופכה ותומכים בשלפוחית ​​השתן. חיזוק שרירים אלה עשוי לשפר את השליטה בשלפוחית ​​השתן לאחר כריתת ערמונית רדיקלית.

כדי לעשות תרגילי קיגל , תחילה יש לאתר היכן שרירי רצפת האגן נמצאים (דרך קלה לעשות זאת היא לעצור ולהפעיל מחדש את זרם השתן שלך ולציין באילו שרירים אתה משתמש – אם כי אתה לא צריך לעשות זאת באופן קבוע בזמן מתן שתן). 

כיווץ את השרירים לשלוש שניות ואז הרפי אותם לזמן שווה; חזור על 10 עד 15 פעמים. עבוד בהדרגה על צירים של 10 שניות. דרך נוספת היא להתכווץ ולהרפות את השרירים במהירות. מומחים רבים ממליצים לכווץ את השרירים לאט לאט עד שתגיע להתכווצות מקסימאלית ואז לשחרר אותם לאט.

עשו תרגילים אלה בסטים, כגון 15 עד 20 חזרות, במרווחים לאורך היום. הקפד לא להשתמש בשרירים אחרים, כמו שרירי הבטן, העכוז או הירך, בזמן שאתה עושה קגלס; שימוש בשרירים אחרים אלה לא יכוון כראוי לרצפת האגן. למעשה, כיווץ שרירי הבטן פשוט מפעיל לחץ על שלפוחית ​​השתן, וזה אינו מניב. ואל תעצור את נשימתך בזמן שאתה עושה אותם.

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן