אבחון תסמינים מוקדמים של דמנציה

lonely-senior-elderly-man-male-enjoying-looking-out-window-home-view-from-his-windowside-view-senior-man-who-has-chronic-illness-alzheimer-s-disease-sitting-living-room

דמנציה היא אוסף של סימפטומים שיכולים להתרחש עקב מגוון רחב של מחלות אפשריות. תסמיני דמנציה כוללים ליקויים במחשבה, בתקשורת ובזיכרון. אם אתם או יקירכם חווים בעיות בזיכרון, אל תסיקו מיד שזו דמנציה. אדם צריך להיות לפחות שני סוגים של ליקוי זיכרון כדי להפריע באופן משמעותי עם חיי היומיום כדי לקבל אבחנה דמנציה.

מאת: דנ-אל אונליין

אבחון תסמינים מוקדמים של דמנציה
אבחון תסמינים מוקדמים של דמנציה 2

בנוסף לקושי בזיכרון, האדם עלול גם לחוות ליקויים בשפה, ליקוי בתקשורת, חוסר מיקוד כללי וחוסר היגיון. תסמיני דמנציה כוללים:

שינויים עדינים בזיכרון לטווח קצר

בעיות עם זיכרון יכול להיות סימפטום מוקדם של דמנציה. השינויים הם לעתים קרובות עדינים הנוטים לערב זיכרון לטווח קצר. אדם מבוגר עשוי להיות מסוגל לזכור אירועים שהתרחשו לפני שנים, אך לא את מה שאכלנו בארוחת הבוקר. תסמינים אחרים של שינויים בזיכרון לטווח קצר כוללים שכחה היכן השאירו פריט,מדוע הם נכנסו לחדר מסוים, או שכחה מה הם היו אמורים לעשות בכל יום נתון.

קושי למצוא את המילים הנכונות

סימפטום מוקדם נוסף של דמנציה מאבק כדי לתקשר מחשבות. אדם עם דמנציה עשוי להתקשות להסביר משהו או למצוא את המילים הנכונות לבטא את עצמם. שיחה עם אדם שיש לו דמנציה יכולה להיות קשה, וזה עלול לקחת יותר זמן מהרגיל להסיק מסקנות.

שינויים תקופים במצב הרוח

שינוי במצב הרוח נפוץ גם עם מחלת הדמנציה. ייתכן שתבחינו בשינוי זה במישהו אחר. דיכאון, למשל, אופייני לדמנציה מוקדמת. יחד עם שינויים במצב הרוח, ייתכן שתראו גם שינוי באישיות. סוג טיפוסי אחד של שינוי אישיות לראות עם דמנציה הוא מעבר מאדם שמח ומוחצן לאדם מופנם.

אדישות

אדישות, מתרחשת בדרך כלל דמנציה מוקדמת. אדם עם תסמינים אלה עלול לאבד עניין בתחביבים או בפעילויות. אולי הם לא ירצו לצאת יותר או לעשות משהו כיפי. הם עלולים לאבד עניין לבלות זמן עם חברים ובני משפחה, והם עשויים להיראות שטוחים מבחינה רגשית. פעולות שגרתיות כמו החלפת מוצרי ספיגה למבוגרים או חיתולים למבוגרים יראו להם כאתגר משמעותי.

קושי להשלים משימות רגילות פשוטות

שינוי עדין ביכולת להשלים משימות נורמליות עשוי להצביע על כך שלמישהו יש דמנציה מוקדמת. זה בדרך כלל מתחיל עם קושי לבצע משימות מורכבות יותר כמו איזון פנקס צ’קים או משחקים שיש להם הרבה כללים. יחד עם המאבק להשלמת משימות מוכרות, הם עשויים להיאבק כדי ללמוד כיצד לעשות דברים חדשים או לעקוב אחר שגרות חדשות.

בלבול ושכחה

השלבים המוקדמים של דמנציה עלולים לעתים קרובות לכלול בלבול. כאשר הזיכרון, החשיבה או השיפוט נפגעים, עלול להיווצר בלבול מכיוון שהם כבר לא זוכרים פרצופים, מוצאים את המילים הנכונות או מתקשרים עם אנשים בדרך כלל. בלבול יכול להתרחש מכמה סיבות ולהחיל על מצבים שונים. לדוגמה, הם עלולים לאבד את מפתחות המכונית שלהם, לשכוח מה התכנית להמשך היום, או להתקשות לזכור מישהו שהם פגשו בעבר.

קושי לעקוב אחר עלילות

קושי לעקוב אחר עלילות עלול להתרחש עקב דמנציה מוקדמת. זה תסמין מוקדם קלאסי. בדיוק כפי שמציאת המילים הנכונות ושימוש בהן הופכות לקשות, אנשים עם דמנציה שוכחים לפעמים את המשמעויות של מילים שהם שומעים או מתקשים לעקוב אחריהם יחד עם שיחות או תוכניות טלוויזיה.

תחושת כישלון

תחושת הכיוון המרחבי מתחילה בדרך כלל להתדרדר עם הופעת דמנציה. זה יכול להיות לא לזהות ציוני דרך מוכרים פעם ולשכוח כיוונים בשימוש קבוע. זה גם הופך להיות קשה יותר לעקוב אחר סדרה של הוראות צעד אחר צעד.

חזרה עצמית

חזרה נפוצה בדמנציה בגלל אובדן זיכרון ושינויים התנהגותיים כלליים. האדם יכול לחזור על משימות יומיומיות, כגון גילוח, או לאסוף פריטים באובססיביות.

הם גם עשויים לחזור על אותן שאלות בשיחה לאחר שנענו.

קושי להסתגל לשינויים

עבור מישהו בשלבים המוקדמים של דמנציה, החוויה יכולה לגרום לפחד. לפתע, הם לא זוכרים אנשים שהם מכירים או עוקבים אחרי מה שאחרים אומרים. הם לא זוכרים למה הם הלכו לחנות, והם הולכים לאיבוד בדרך הביתה. בגלל זה, הם עלולים להשתוקק לשגרה ולפחד לנסות חוויות חדשות. קושי להסתגל לשינוי הוא גם סימפטום אופייני של דמנציה מוקדמת.

מתי לגשת לרופא משפחה?

בעיות שכחה וזיכרון אינן מצביעות באופן אוטומטי על דמנציה. אלה הם חלקים נורמליים של הזדקנות יכול להתרחש גם בשל גורמים אחרים, כגון עייפות. ובכל זאת, אתה לא צריך להתעלם מהתסמינים. אם אתה או מישהו שאתה מכיר חווה מספר תסמיני דמנציה שאינם משתפרים, לדבר עם רופא.

הם יכולים להפנות אותך לנוירולוג שיכול לבחון את בריאותך הגופנית והנפשית של יקירכם ולקבוע אם הסימפטומים נובעים מדמנציה או מבעיה קוגניטיבית אחרת. הרופא רשאי להזמין:

  • סדרה שלמה של זיכרון מבחנים מנטליים
  • בדיקה נוירולוגית
  • בדיקות דם
  • בדיקות הדמיה מוחית

דמנציה שכיחה יותר אצל אנשים מעל גיל 65, אבל זה יכול להשפיע גם על אנשים צעירים. התפרצות מוקדמת של המחלה יכולה להתחיל כאשר אנשים בשנות ה -30, ה -40 וה -50 לחייהם. עם טיפול ואבחון מוקדם, אתה יכול להאט את התקדמות המחלה ולשמור על תפקוד נפשי. הטיפולים עשויים לכלול תרופות, אימון קוגניטיבי, וטיפול.

הגורמים לדמנציה

  • מחלת אלצהיימר, מהווה את הגורם המוביל של דמנציה
  • נזק מוחי עקב פציעה או שבץ

האם אפשר למנוע דמנציה?

אתה יכול לנקוט צעדים כדי לשפר את הבריאות הקוגניטיבית ולהפחית את הסיכון לחלות. זה כולל שמירה על המוח פעיל עם חידות, משחקי זיכרון, וקריאה. להיות פעיל פיזית, לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע לבצע שינויים אחרים באורח חיים בריא יכול גם להפחית את הסיכון. דוגמאות לשינויים באורח החיים כוללות הפסקת עישון אם אתם מעשנים ואוכלים דיאטה עשירה בחומצות שומן אומגה 3, פירות, ירקות ודגנים מלאים . אפשר להפחית את הסיכון שלך על ידי הגדלת צריכת ויטמין D. כמה חוקרים מציעים כי אנשים עם רמות נמוכות של ויטמין D בדם שלהם נוטים יותר לפתח מחלת אלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה.

*כל האמור לעיל נאמר ללא כל התייחסות מעמיקה ובחינת נסיבות מקרה ספציפי ועובדותיו ואינו מהווה ולא יהווה בעתיד ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה ולא יהווה כל המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול עליו בלבד.

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן