המדריך ליפוי כוח מתמשך / עו”ד מירית הופמן

Power of attorney

כולם חושבים שלי זה לא יקרה – לא נזדקן, לא נחלה במחלה קשה ולא נקלע לתאונה… אבל מה אם כן ? כיצד ניתן להיערך מראש למקרים בהם תיפגע כשירותנו השכלית לקבל החלטות, כולל החלטות לעניין טיפולים רפואיים, כך שנוכל לחיות חיים עצמאיים ככל הניתן על פי בחירותינו, רצונותינו והעדפותינו? כאן נכנס המושג יפוי כוח מתמשך.

מאת: מירית הופמן, עו״ד לגיל השלישי

file
המדריך ליפוי כוח מתמשך / עו"ד מירית הופמן 2

מהו יפוי כוח מתמשך?

זהו מסמך משפטי המאפשר לאדם (הממנה) למנות אדם אחר (המיופה כוח) לטפל בענייניו האישיים ו/ או הרפואיים ו/ או הכספיים של ו, כאשר הוא איבד את כושרו השיכלי ולכן אינו עוד מסוגל לעשות זאת בעצמו.

הרעיון העומד מאחורי המסמך הזה הוא הכוח להעניק לממנה את העצמאות המלאה לבחור את מהלך הטיפול העתידי שלו בעיניינים שמיניתי למעלה, ולהעביר את ההוראות האלה למיופה כוח על פי בחירתו, בדרך כלל מיופה הכוח יהיה חבר קרוב או בן משפחה.

את המסמך מכינים עכשיו בעוד הממנה צלול ומסוגל להסביר מה הוא רוצה אבל המסמך נכנס לתוקף רק בעתיד, רק כאשר הממנה מאבד את הכושר הקגנטיבית לפעול בעצמו.

מה מיוחד ביפוי כוח מתמשך?

בניגוד ליפוי כוח רגיל , שתוקפו פג ברגע שהממנה אינו כשיר מבחינה מנטאלית, יפוכ”מ מופעל רק כאשר הממנה אינו כשיר מבחינה מנטלית.

במה הוא שונה מאפוטרופסות?

מינוי מיפוה הכוח אינו כרוך בהחלטת בימ”ש להבדיל ממינוי אפוטרופוס. הממנה הוא זה שמחליט במסמך עצמו מתי היפכ”מ נכנס לתוקף. בדרך כלל בדרך של קבלת חוות דעת רפואית . בנוסף לכך, בשונה מאפוטרופסות , מיופה הכוח אינו נדרש על פי החוק למסור דיווחים שנתיים לאפוטרופוס הכללי אא “כ צוין במפורש ביפוכ”מ.

מה ניתן לכלול בו?

עניינים אישיים – למשל הוראה לגבי המקום בו מעדיף הממנה להתגורר , בדיור מוגן/בית אבות או בביתו עם מטפל .

עניינים רפואיים – הטיפולים הרפואיים שהממנה יסכים לקבל.

עניינים כספיים – סוגיות פיננסיות ובנקאיות שונות, הענקת מתנות לקרובי משפחה באירועים משפחתיים ואחרים.

כמה מיופי כוח ניתן למנות?

ניתן למנות מיופה כוח אחד לכל העניינים שמנינו לעיל , וניתן למנות כמה מיופ י כוח שיפעלו יחד. יש לשים לב שבמידה ובוחרים את האפשרות השניה, חשוב לקבוע מנגנון קבלת החלטות בין מיופי הכוח. כמו כן חשוב למנות מיופה כוח חל ופי למקרה שמיופה הכוח הראשון לא ירצה או לא יוכל לפעול.

חשוב לדעת: ישנם דברים שמיופה הכוח אינו רשאי לעשות למשל לכתוב צוואה עבור הממנה. ישנם דברים שחייבם להיות רשומים במפורש ביפוי כוח-כגון הענקת מתנות , על מנת שיהיה ניתן לבצע אותם. ישנם דברים שמצריכים עדיין את אישור בימ”ש למשל מכירת נדל”ן/ דירה.

מי יכול להכין יפוי כוח מתמשך?

רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת על ידי משרד המשפטים והאפוטרופוס הכללי. הוא צריך

להחתים את הממנה ואת מיופה הכוח על המסמך. המסמך עובר בצורה דיגיטלית לאפוטרופוס

הכללי / משרד המשפטים, ואת המקור יש לשלוח תוך 14 יום מהשליחה הדיגיטלית. חשוב לציין שלולא ההפקדה הפיזית אצל האפוטרופוס הכללי, ליפוי ה כוח הזה אין תוקף

משפטי .

לסיכום:

המסמך מאפשר לאנשים לכלכל את צעדיהם , ולהיערך למקרים בהם תיפגע כשירותם לקבל

החלטות. כך הם יוכלו לחיות חיים עצמאיים ככל הניתן, על פי הבחירות, רצונות וההעדפות שלהם,אותם הם קובעים מראש.

ותכל’ ס מה צריך יותר מזה…

*כל האמור לעיל נאמר ללא כל התייחסות מעמיקה ובחינת נסיבות מקרה ספציפי ועובדותיו ואינו מהווה ולא יהווה בעתיד ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה ולא יהווה כל המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול עליו בלבד.

מירית הופמן, בעלת משרד עורכי דין, הינה עורכת דין המתמחה בגיל השלישי ובילדיהם בנושא של צוואות, עזבונות,יפוי כוח מתמשך, נאמנויות ומיסוי אמריקאי.

ניתן להפנות אליה דרך מייל [email protected] או הטלפון – 052-240-7999 עמוד הפייסבוק של עו״ד מירית הופמן – לחצו כאן

האתר של עו״ד מירית הופמן – לחצו כאן

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן