מבדק התלות לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי

friendly-nurse-talking-with-old-couple

על מנת לקבוע את זכאותו של קשיש לקבלת גמלת סיעוד מטעם תוקף חוק סיעוד במדינת ישראל, הביטוח הלאומי מקיים מבדק בשם הערכת תלות.

הערכת התלות נערכת בבית הקשיש על ידי גורמי מקצוע- אחות, פיזיותרפיסטית. זאת כדאי להיערך אליה על מנת למנוע מצבי מבוכה, ויכוחים ועל מנת שניתן יהיה להתרשם ממצבו האובייקטיבי של הקשיש ולסקור את הקשיים התפקודיים עמם הוא מתמודד.

מאת: דנ-אל אונליין

file
מבדק התלות לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי 2

מבחן התלות של ביטוח לאומי מבחן התלות ADL מעריך את מידת הנזקקות לסיוע של הקשיש בביצוע פעולות היומיום הבסיסיות כמו: רחצה, הלבשה, ניידות תנועה בבית והימנעות מנפילות טיפול בהפרשות ואכיל הכולל היכולת לחמם מזון ושתייה.

מבחן התלות מעריך גם את הצורך בהשגחה בשל פגיעה ביכולת הקוגניטיבית, הידרדרות בבריאות הנפשית או בשל מצב פיזי.

מה נכלל בהערכת מבדק התלות של ביטוח לאומי? במסגרת הבדיקה נבדקת גם רמת תפקודו הקוגנטיבית והמנטלית הכוללת גם בדיקת שליטה בסוגרים, כושר שיח ואיבוד זכרון עקב מחלות כמו דמנציה. לכן רצוי שבן משפחה קרוב יהיה נוכח בבדיקה ויהיה מעורב בכל מה שבודקים את בן המשפחה.

ההתרשמות של אנשי המקצוע, במסגרת ההערכה, לגבי הפגיעה ברמות התפקוד ולגבי הצורך בהשגחה, בדרך כלל על רקע מחלות הפוגעות בכושר השיפוט, תקבע את זכאותו של בן המשפחה לסיוע במסגרת חוק סיעוד. יש לציין כי מבדק התלות לא בודק את קיומן של מחלות, שכן רוב האנשים שנמצאים סביב גיל הזיקנה המתקדמת חולים במחלה זו או אחרת, וכמו כן כל מחלה משפיעה באופן שונה על חולים שונים. מבחן התלות מתמקד בתפקודו של האדם בין כותלי ביתו, מה שקובע למעשה את איכות חייו של בן המשפחה הזקן בחיי היום-יום. מכיוון שהמצבים שנבדקים הם מצבים אינטימיים ביותר, יש להעזר בבן המשפחה לעבור את מבחן התלות בצורה נוחה באוקטובר 2014, בעקבות ועדה מיוחדת שקיים הביטוח הלאומי, הוחלט לערוך שינוי מהותי בהערכת התלות. הוחלט כי לא בכל מקרה תידרש הדגמה ויהיו מקרים בהם ההערכה תסתיים לאחר ראיון. לדוגמה, במקרה של אדם סיעודי המרותק לכיסא גלגלים או למיטה, המדווח כי הוא תלוי לחלוטין בתפקוד שלו באדם אחר, ובנוסף יש מידע רפואי שמעיד על כך, והמעריך שמגיע מביטוח לאומי מתרשם אף הוא ממצב הזקן, הבדיקה תסתיים ללא צורך בהדגמה, אלא לאחר ראיון בלבד. תשובה לבדיקת התלות לאחר שצוות מקצועי בודק את כל הפרמטרים ואת רמת תפקודו של הקשיש וועדה מקצועית מטעם ביטוח לאומי קובעת מהי מידת התלות ואת גובה גמלת הסיעוד אותו זכאי הקשיש לקבל.

*כל האמור לעיל נאמר ללא כל התייחסות מעמיקה ובחינת נסיבות מקרה ספציפי ועובדותיו ואינו מהווה ולא יהווה בעתיד ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה ולא יהווה כל המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול עליו בלבד.

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן