דרכים לחיזוק מערכת החיסון אצל מבוגרים

portrait-old-man-with-bandaid-shoulder-isolated-white-background

בתקופת מגפת הקורונה חלה מודעות הולכת וגדלה בכל הנוגע לחיזוק מערכת החיסון אצל מבוגרים, בשנים האחרונות אנו רואים כי יש תהליכים מגוונים המתרחשים אצל מבוגרים הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית המשפיעים באופן ישיר על תפקוד תקין של מערכת החיסון שלהם.

מאת: דנ-אל אונליין

דרכים לחיזוק מערכת החיסון
דרכים לחיזוק מערכת החיסון אצל מבוגרים 2

כיום, יש דרכים מגוונות בהם ניתן לחזק את מערכת החיסונית באופן שגרתי כמו שמירה על תזונה נכונה ודיאטה, הפחתת כמות סוכר ופחמימות, שמירה על פעילות גופנית, ואיזון מתח נפשי.

איזון מתח וחרדה לחיזוק המערכת החיסונית

ראשית חשוב להיות מודעים ולבחור באופן מודע לשמור על אורח חיים בריא. אורח חיים שמכיל מתח נפשי סטרס בעבודה או במצבים משפחתיים שונים משפיע באופן ישיר על מערכת החיסון של כל אדם ובמיוחד אצל מבוגרים. בגיל השלישי מערכת החיסון חלשה יותר ולכן מתח, טראומות ומצב נפשי רע הם מפתח לבעיות ומחלות שונות. חשוב להפחית מתח ככל שניתן בגיל מבוגר וזאת בגלל שהם הגורמים הראשונים לפגיעה משמעותית במערכת החיסון ובבריאות.

להלן מספר כללים בסיסיים על מנת לשמור על מערכת החיסון בחיי השגרה:

  • שלבו דיאטה עשירה בפירות וירקות
  • שלבו בתפריט היומי צמחים ותבלינים מחממים.
  • הפסיקו לעשן
  • הקפידו על פעילות גופנית באופן קבוע לפחות שלוש פעמים בשבוע.
  • שמרו על משקל מאוזן ובריא.
  • השתמשו ציוד רפואי למבוגרים שיכול לתמוך ולסייע לכם אם אתם סובלים ממגבלה כלשהי.
  • במידת הצורך השתמשו בתוספי מזון למבוגרים
  • הקפידו על צריכת אלכוהול במתינות.
  • הקפידו על שעות שינה מאוזנות לפחות 8 שעות ביום
  • שמרו על היגיינה יומית כמו הקפדה על שטיפת ידיים לעיתים קרובות
  • שמרו על רוגע ומצב רוח חיובי, שמח ומאוזן
  • הקפידו על חיסונים שגרתיים למנוע מחלות זיהומיות.

מערכת החיסון אצל מבוגרים

אצל מבוגרים יכולת התגובה החיסונית של הגוף מצטמצמת משמעותית, ולכן נוצרים בגוף יותר זיהומים ויש סיכון לפתח את מחלת הסרטן. המסקנה של מחקרים רבים היא שקשישים נוטים יותר לחלות במחלות זיהומיות, וחשוב מכך, סביר יותר למות מהם. זיהומים בדרכי הנשימה, כולל שפעת, נגיף הקורונה ובמיוחד דלקת ריאות הם הגורם המוביל למוות אצל אנשים מעל 65 ברחבי העולם.ירידה בתגובה החיסונית לזיהומים הוכח על ידי התגובה של אנשים מבוגרים לחיסונים. כך למשך, מחקרים של חיסוני שפעת הראו כי עבור אנשים מעל גיל 65, החיסון הוא פחות יעיל בהשוואה לילדים בריאים (מעל גיל 2). אבל למרות הירידה ביעילות, חיסונים נגד שפעת ודלקת ריאות. הורידו באופן משמעותי את שיעורי המחלה והמוות אצל אנשים מבוגרים בהשוואה ללא חיסון.

בתקופה האחרונה יש יותר מודעות לחיסונים זאת בעקבות מגפת הקורונה מודעות לחשיבות שבמתן חיסונים למבוגרים עדות לכך ניתן למצוא בהמלצות של משרד הבריאות הישראלי בנושא: ישנם חיסונים המומלצים באופן גורף לבני 65 ומעלה כמו למשל חיסון נגד שפעת, שיש לקבל אחת לשנה (חיסון נגד שפעת מפחית עד 50% את הסיכוי לתמותה בקשישים) וישנם חיסונים שיש לקבל במצבים מסוימים בלבד כמו חיסון נגד נגיף הקורונה.

קשר בין תזונה נכונה לחסינות אצל קשישים

אנשים מבוגרים נוטים לאכול פחות ולעתים קרובות יש להם פחות מגוון של אבות המזון בתזונה. לכן חשוב לשלב גם תוספי תזונה שעשויים לעזור לאנשים מבוגרים לשמור על מערכת חיסונית בריאה יותר. חוסר בוויטמינים אצל מבוגרים למשל חוסר של אבץ, סלניום, ברזל, נחושת, חומצה פולית, וויטמינים A, B6, C, ו- E – מובילה לשינוי ישיר התגובות החיסוניות בבעלי חיים, כפי שנמדד במבחנה. עם זאת, ההשפעה של שינויים אלה במערכת החיסון על בריאותם של בעלי חיים היא פחות ברורה, ואת ההשפעה של ליקויים דומים על התגובה החיסונית.

*כל האמור לעיל נאמר ללא כל התייחסות מעמיקה ובחינת נסיבות מקרה ספציפי ועובדותיו ואינו מהווה ולא יהווה בעתיד ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה ולא יהווה כל המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול עליו בלבד.

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן