הזקנים שביננו / מאמר מדהים מאת ליאת כהן

הזקנים שבנינו

העלאת התודעה לזקנים שביננו, והתמודדות של בני המשפחה בטיפול בהם.

מאת: ליאת כהן עובדת סוציאלית

איכות חיים
הזקנים שביננו / מאמר מדהים מאת ליאת כהן 2

תקופת הקורונה העצימה את מקומם של אוכלוסיית הגיל השלישי, והגיל הרביעי בחברה בישראל. הזקנה אינה פוסחת על אף אחד מאיתנו, נכון היה קל לנו לכרות אוזניים מלדבר על הזקנה,ולהתמודד איתה, אבל הזקנה היא אוניברסלית וכפי שאמרתי היא לא תפסח על אף אחד מאיתנו.

בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות הטכנולוגיה ברפואה ולשיפור ומניעת מחלות, שיפור ברמת החיים ובשל כך תוחלת החיים עולה. לאור נתון זה, הישארות של הזקן בביתו ובקהילה ובסביבה המוכרת לו תהיה גבוהה יותר. דבר נוסף הוא שבשל נתון זה שתוחלת החיים עולה, דור הביניים, גילאי 60 פלוס נתונים תחת לחצים רב כיוונים, מצד אחד טיפול בעצמם, בילדים מתבגרים, רצון לעזור לילדים עם הנכדים, רצון להינות מגיל הפרישה ומאידך יש את הזדקנות ההורים, שהטיפולבהם מצריך התמודדות המציפה המון רגשות כמו פחד, חמלה, ותחושת חובה כלפי הוריהם המזדקנים.

קיימת תחושת אחריות מוסרית דתית, שהרי אנו גדלים על מערכת ערכים המבוססת על

סולידריות חברתית שכן אחת עשרת הדיברות של ״כבד את אביך ואת אימך״ התורה שלנו היא תורת חיים אשר סוללת לנו חברה אנושית, ערכית, ומזכירה המון את הזקנה, ואף יש הלכות ברורות בכיבוד ההורים. יש לנו את הרצון להכיר תודה להחזיר להורים תגמול, האחריות היא באה לידי ביטוי אצל המטפלים העיקריים, שברוב המקרים זה על הילדים.

האדם הזקן עובר תהליך של נסיגה אם זו נסיגה פיזית ויכולה להיות גם נסיגה מנטלית. ויש שלב בחיים שבו אותה נסיגה מצריכה טיפול אינטנסיבי, ובמצב כזה הסביבה של הזקן עלולה לעבור טלטלה, סוג של משבר, וצריכה להיערך מחדש סביב המצב החדש עבורם.

חשוב לזכור, שבכל משבר אם זה בשל מחלה, זקנה, הסביבה של האדם החולה או הזקן מאוד

מושפעת, וגם היא עוברת טלטלה. בדרך כלל הזקן מקבל את הטיפול שלו, אם זה ברמה הפורמלית, למול המוסדות והרשויות, אך אל לנו לשכוח את הסביבה, את בן הזוג או בת הזוג, את הילדים, כולם עוברים סוג של טלטלה וזקוקים גם לליווי, תמיכה, ולדאוג לwell being שלהם. האחריות של המשפחה כרוכה במטלות רבות, הקשורות לטיפול יום יומי, ומעבר לטיפול כפי שאמרתי, יש את החיים עצמם, התמרון עם מחויבויות ודרישות אחרות בחיים הפרטים, אם זה בעבודה, גידול ילדים ושמירה על רווחה.

ליאת כהן- עובדת סוציאלית, מרצה, מלווה, יועצת ומדריכה בתחום הסיעודי.

*כל האמור לעיל נאמר ללא כל התייחסות מעמיקה ובחינת נסיבות מקרה ספציפי ועובדותיו ואינו מהווה ולא יהווה בעתיד ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי ואינו מהווה ולא יהווה כל המלצה לנקיטת הליכים כאלה או אחרים או להימנעות מהם. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא, עושה זאת על אחריותו בלבד והאחריות לכל תוצאה, ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור, תחול עליו בלבד.

עמוד הפייסבוק של ליאת כהן – לחצו כאן

0526868540

מאמרים חדשים באתר

קופסת כדורים חכמה | פטנט ישראלי חדש טוען שפתר בעיה אקוטית שרווחת אצל כל מי שצריך ליטול תרופות באופן קבוע

הקופסה החכמה של CARROSELF מאפשר לארגן ולקחת תרופות וויטמינים בנוחות בקופסה אירגונית חדישה. דנ-אל אונליין בשיתוף CARROSELF LTD מתן תרופות בצורה סדירה הוא אחד האתגרים

קרא עוד »
× רוצה עזרה בוואטספ?
דילוג לתוכן